انجمن یوسی ایران

| |

انجمن تخصصی موبایل - انجمن یوسی ایران

 گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟
 Register
دیدن: 142|پاسخ: 1

[ دیگر ] مراتب امر به معروف و نهی از منکر

[کپی کردن لینک]
  Satellite Provider
  • تشکر شده 197 بار
  • تشکر کرده 0 بار
زمان پست: 17-01-07 02:55:47 از گوشی موبایل
| نمایش تمام پست ها |حالت خوانده شده


1.احساس قلبی؛ هنگامی که در روایات شریفه مراتب امر به معروف و نهی از منکر را بررسی می کنیم، اولین مرتبه ی این وظیفه‎ ‎ـبه خصوص نهی از منکر ـ انکار به قلب است، یعنی زمانی که انسان گناه، زشتی و انحرافی را در جامعه می بیند،در دل خود آن را تقبیح کرده و احساس ناراحتی کند؛ این اولین مرتبه ی نهی از منکر است.
2.اظهار ناراحتی؛ بر اساس آنچه در روایات آمده، در مرتبه بعد انسان باید ناراحتی خود را در چهره ظاهر کند. وقتی انسان در جامعه با کار زشتی روبرو می شود و گناهی را می بیند، باید علاوه بر انکار درونی، ناراحتی و اشمئزاز خود رابا اخم و درهم کشیدن چهره اظهار کند.در روایتی وارد شده که، اگر کس باگناهی مواجه شد و پیشانی خود را درهم نکشید، و اخم نکرد، آن پیشانی در آتش جهنم چروکیده خواهد شد. پس مرتبه ی دوم این است که بعد از انکار به قلب، اثر انکار قلبی در چهره ی ظاهر شود.
3.اظهار به زبان؛ مرتبه ی سوم،به زبان آوردن و تذکر دادن است،که خود مراتبی دارد.
در مرحله ی اول، چنان که شرایط مناسب بود و زمینه های لازم برای تأثیرگذاری وجود داشت،با زبانی لین و نرم، معروف و منکر را تذکر بدهد؛ و اگر تذکر با زبان لین اثر نداشت،در مرحله ی بعد، باید با لحنی شدیدتر، از منکر جلوگیری کرد.
4.برخورد فیزیکی؛ اگر تذکر شفاهی در فرد خاطی اثر نکرد، مرحله ی بعد، برخورد فیزیکی است. این مرتبه ی دیگری از امر به معروف و نهی از منکر است که اگر امر به معروف و نهی از منکر به صورت تذکر و برخورد لفظی اثر نکرد و شرایط مناسبی وجود داشت و امر به معروف و نهی از منکر برخورد فیزیکی می طلبد، باید این برخورد انجام پذیرد.
البته در جامعه اسلامی که دولت و حکومت اسلامی وجود دارد،برخورد فیزیکی باید از طرف مقامی رسمی، و با مجوز رسمی انجام شود.
5.جهاد؛ مراحلی که تاکنون ذکر شد، همه در موارد متعارف امر به معروف و نهی از منکر است؛ اما مراتب دیگری از امر به معروف و نهی از منکر در روایات ذکر شده که شامل جهاد هم می شود. به طور کلی همه ی انواع جهاد، از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است. حتی جهاد ابتدائی که یک جهادی روشنگرانه است و هدف آن از بین بردن موانع هدایت مردم است، آن هم در واقع نوعی امر به معروف است؛ زیرا در جهاد ابتدائی، جامعه به آنچه حق است، وادار شده، و به سوی راه صحیح هدایت می گردد.
همچنین جهادی که به عنوان دفاع است، نیز نوعی نهی از منکر است؛ زیرا جهاد دفاعی، برای این است که حق در جامعه باقی مانده و محکوم به کفر، انحراف و ضلالت نشود.
یکی دیگر از اقسام جهاد، جهاد با اهل بغی یا جهاد بغات است، بغات کسانی هستند که در داخل کشور اسلام دست به آشوب و کشتار می زنند و باید با آن ها جنگید ـ که این نیز یکی دیگر از مصادیق نهی از منکر است. زیرا با فسادی که در اثر آشوب اخلال گران در جامعه به وجود می آید، مبارزه می کند و جلوی آن را می گیرد.
هم چنین جهاد مصادیق خاصی دیگری نیز دارد، که ممکن است به ندرت اتفاق بیفتد. مثلاً اگر در شرایط خاصی در گوشه ای از جهان، اساس اسلام به خطر بیفتد، در این جا دولت اسلامی و مسلمانان، باید جلوی آن فساد را بگیرند.
شیوه های عملی امر به معروف و نهی از منکر
هدف عمده و اساسیدر امر به معروف و نهی از منکرمحقق شدن معروف و زدوده شدن منکر است.برای نیل به این هدف به نظر می رسد که باید به دنبال‎ ‎بهترین و مؤثرترین راهکارها و شیوه های عملی‎ ‎بوده باشیم که در این راستا موارد زیر پیشنهاد می گردد:
۱-شیوه عملی:‎ ‎ اولین و مؤثرترین شیوه در امر به معروف و نهی از منکر تبلیغ عملی است. یکی از مهمترین عوامل موفقیت پیامبر اکرم)ص( و ائمه)ع( در ترویج و گسترش مکتب، توجه به این شیوه بوده است. پیامبر اکرم)ص( در اغلب کارها از قبیل کندن خندق، ساختن مسجد و برنامه های فرهنگی و اجتماعی و ….قبل از اینکه دیگران را تشویق به این کار کند خود پیشقدم می شد، همچنانکه امامان معصوم)ع( به این طریق عمل می کردند.
۲-احترام به شخصیت افراد ‎ ‎دومین اصلی که در تأثیر :‎ ‎امر به معروف و نهی از منکر در خور توجه است، احترام به شخصیت افراد می باشد. مرتکبان منکر تا وقتی که متجاهر به گناه نشده اند، و به طور آشکار خود را نیالوده اند محترمند و نباید به هتک حرمت آنها پرداخت.
۳-ارشاد تدریجی: ‎ ‎معمولا ما انتظار داریم کسانی که در گرداب منکرات غوطه ور شده اند یک دفعه آنها را از گرداب در آوریم و یک مسلمان ایده آل بسازیم؛ در حالی  که تربیت امری تدریجی است و فضایل و رذایل هیچ  کدام یک مرتبه در جان انسان ها به وجود نمی آیند. در حقیقت می توان گفت که از علل نزول تدریجی قرآن توجه به این نکته مهم است، چرا که قرآن کتاب تربیتی است و برای هدایت انسان ها به سوی کمال مطلوب نازل شده است.
۴-نرمخویی و محبت: ‎ ‎از شیوه های مهم و مؤثر در امر به معروف و نهی از منکر، نرمخویی و محبت است؛ خصلتی که موفقیت پیامبر)ص( بنا به تصریح قرآن کریم مرهون آن بوده است.
۵-تشویق به ارزش ها: یکی از امتیازات مکاتب الهی تشویق به خوبی ها و ارزش هاست. پیامبر مکرم اسلام)ص( از عامل تشویق در جهت پیشبرد اهداف استفاده های زیادی می کرد.  پست های حساس سیاسی، فرهنگی و نظامی را به افراد لایقی می سپرد و به این ترتیب، امت را به نیکی و پاکی دعوت می فرمود. برای نمونه اسامه بن زید هجده ساله را به عنوان فرمانده لشکر منصوب فرمود و….
۶-ایجاد فضای امر و نهی:‎ ‎ شکی در این مسئله نیست که محیط هر چند نقش زیربنایی ندارد ولی در پرورش فضایل و رذایل نقش اساسی دارد. رسالت انبیا نیز مبتنی بر این اصل بود که محیط را به گونه ای آماده سازند تا خود مردم عدالت را بر پادارند:”لیقوم الناس بالقسط”.  بنابراین پیامبر اکرم)ص( می فرماید: “کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته”.
  Satellite Provider
  • تشکر شده 197 بار
  • تشکر کرده 0 بار
 نویسنده| زمان پست: 17-01-07 02:57:37 از گوشی موبایل
| نمایش تمام پست ها

۷-برخورد عملی با مرتکبان منکر:‎ ‎ به طور کلی اگر در کنار شیوه های گذشته این شیوه را مد نظر نداشته باشیم بدون شک امر به معروف و نهی از منکر بی نتیجه خواهد ماند.
You have to log in before you can reply ورود | Register

قوانین امتیازات

QQ|موبایل|آرشیو|اخراجی ها|انجمن تخصصی موبایل - انجمن یوسی ایران

17-08-24 11:27 GMT+4.5 , Processed in 0.059867 sec., 17 queries .

Powered by Discuz! X3

Release 20130801, © 2001-2017 Comsenz Inc.

All rights reserved for UCIRAN Forums © 2013-2017

پاسخ سریع به بالا بازگشت به لیست